CGT | Cognitieve Gedrags Therapie

Cognitieve gedragstherapie (CGT) is actief en doelgericht. Cognitieve gedragstherapie leert je via opdrachten en oefenen, anders denken en doen.

EFT ofwel Emotionally Focused Therapy
EFT ook wel Emotionally Focused Therapy
Cognitieve gedragstherapie blijkt uit onderzoek goed te werken bij veel psychische problemen bij zowel volwassenen als kinderen en is de aanbevolen behandeling voor veel mentale problematiek. Dankzij Cognitieve gedragstherapie ga je je eigen gedrag en gedachten onder begeleiding onderzoeken en aanpassen en krijg je handvatten waarmee je problemen in de toekomst beter kunt voorkomen of mee om kunt gaan. Cognitieve gedragstherapie maakt de kans kleiner dat mentale en lichamelijke problemen terugkomen. In een aantal gevallen werkt Cognitieve gedragstherapie zelfs beter dan medicatie.

Cognitieve gedragstherapie is vooral gericht op het hier en nu. De oorzaak van klachten kun je niet altijd meer vinden. Dat is ook niet in alle gevallen noodzakelijk. De belangrijkste vraag voor een Cognitieve gedragstherapie-behandeling is: waarom blijft dit probleem nu bij jou voortbestaan?
Het kan zijn dat je terecht bent gekomen in een negatieve spiraal van gedachten, gevoelens en gedrag. Stel, je hebt steeds ruzie met vrienden en je voelt je daardoor onzeker geworden over wat je vrienden van je denken. Uit angst voor afwijzing trekt je je steeds meer terug en vlucht je in ander gedrag. Je doet niet meer mee aan sociale activiteiten. Door dit gedrag ga je er steeds minder bij horen en voel je je verdrietig en steeds meer afwijzing.

Gedurende de inzet van Cognitieve gedragstherapie wordt in kaart gebracht wat er gebeurt in je leven en hoe je hier op reageert. Je ontdekt hoe jouw manier van reageren je helpt of niet helpt. En je ontdekt of er manieren mogelijk zijn die je méér helpen.
Vervolgens ga je oefenen met nieuwe manieren van denken en doen. Dat doe je tijdens de afspraak met ons, maar vooral buiten de spreekkamer dankzij heldere opdrachten.
Cognitieve gedragstherapie is daarom een actieve therapie waar je in je dagelijkse leven mee aan de slag gaat. Door het oefenen leer je vaardigheden waar je je hele leven iets aan hebt.

Van veel psychische klachten/ dilemma’s kun je goed herstellen. Toch kan het zijn dat sommige klachten niet helemaal verdwijnen. Cognitieve gedragstherapie kan je helpen om daar minder last van te hebben.

Als wij Cognitieve gedragstherapieinzetten hoor je ons vragen stellen als:
  • Hoe ver ben je met doel ….?
  • Waar loop je tegenaan?
  • Wat was het effect van jouw veranderde gedrag?
  • Hoeveel last heb je nog van je klachten?

Meerdere behandelingen vallen onder Cognitieve gedragstherapie of zijn daarvan afgeleid. Zoals exposure-therapie, schematherapie, oplossingsgerichte therapie of mindfulness. Je therapeut kan je vertellen welke vorm het best werkt bij jouw klachten en wensen.
Een cgt-behandeling is vaak individueel, maar kan ook in een groep gegeven worden. Of via de computer. Dat kan je combineren met gesprekken met een therapeut.
Het kan ook nuttig en prettig zijn om je partner te betrekken bij je behandeling. Of andere mensen die belangrijk zijn voor jou. Zij kunnen bijvoorbeeld voorlichting krijgen over wat er aan de hand is. En hoe ze je kunnen steunen. Dit gaat natuurlijk altijd in overleg met jou.
Cgt vergeleken met andere behandelingen
Denk je bij therapie ook aan iemand die op een sofa ligt en over vroeger praat? Dat is nogal ouderwets. Vergeleken met andere behandelingen is cgt meestal:
• meer gericht op het hier en nu dan op het verleden
• meer gericht op doen (oefenen) dan op praten
• meer gericht op veranderen dan op inzicht alleen
• meer gestructureerd: met een duidelijke opbouw en doelen
• van kortere duur
• beter onderzocht in wetenschappelijk onderzoek
Naast cgt zijn er ook andere therapieën die kunnen helpen. Bespreek met je huisarts of behandelaar welke behandelopties er zijn en of cgt past bij je behoefte en hulpvraag.

Lees meer over Cognitieve Gedragstherapie.
Neem contact met ons op voor meer informatie, om kennis te maken met onze therapeut en jouw/ jullie situatie voor te leggen, voor het bespreken van de therapiemogelijkheden voor jouw/ jullie situatie, als je je afvraagt of een wijze van therapie je gaat helpen of je wilt direct een afspraak maken.

Laatste pagina update: 17 Augustus 2021

Voor ons is uw privacy belangrijk. Wij beveiligen automatisch alle communicatie en gebruiken uitsluitend cookies voor het verbeteren van de website.